onsdag den 3. oktober 2018

Samarbejde


Vi har i de sidste 10 dage haft kulturprojekt, hvor vi i vores studiegruppe har skulle samarbejde andreledes end hvad vi normalt ville gøre.

Vi har nedenfor lagt et link til et af de produkter, vi har lavet sammen. 

TEORI


Vi synes, at samarbejde er en relevant grundsten i den pædagogiske praksis, fordi vi arbejder tværprofessionelt sammen med andre faggrupper i vores virke som pædagoger. For at få en forståelse af forskellige samarbejdsformer, har vi taget udgangspunkt i Andy Højholdt som beskæftiger sig med 5 forskellige typer samarbejdsformer.

5 forskellige samarbejdsformer:
  1. Samarbejde som en kollektiv enhed
  2. Samarbejde som et hold
  3. Samarbejde som et fleksibelt team
  4. Samarbejde som overlevering
  5. Samarbejde som et løst netværk

Samarbejde som en kollektiv enhed:
- Robåd, der skal samarbejdes rigtig tæt sammen – bevægelser og handlinger skal koordineres. Der er nogle beskrivelser for, hvordan vi når hen til det mål vi har sat os. Oftest er der en leder der råber. Ikke meget individuel frihed. Der skal bidrages med det som gør at målet nås.

Det kunne fx. Være på et bosted med autister, hvor der skal være en klar struktur. Alle pædagoger skal være enige omkring hvordan de arbejder ens og struktureret med børnene.

Samarbejde som et hold:
- Fodboldhold, fælles mål. Hver spiller/medarbejder har et større råderum samt frihed til at nå målet med de forskellige kompetencer man har. Der koordineres på banen samtidig med at målet nås. Der er en træner/leder der styrer det. Kommunikation mellem de enkelte spillere undervejs.

Det kan fx. være på et bosted har de et team hvor der fx er en ergoterapeut, fysioterapeut, psykolog og pædagoger. Her skal de bruge deres forskellige kompetencer så de sammen kan samarbejder.


Samarbejde som et fleksibelt team:
-       Amerikansk fodbold – kompetencer på banen er dem man har brug for.

Det kunne fx. være i en børnehave hvor de har tilknyttet en talepædagog udefra, som kommer når der er behov for det.
Teamet sammensættes ud fra de forskellige behov.


Samarbejder som overlevering:
Stafet, ikke så meget samarbejde, kun i et øjeblik, hvor stafetten leveres. Ligesom man fortæller dem der møder ind på vagten inden man selv går hjem, hvordan har pt. Det og hvilke undersøgelser er sat i værk. Afsenderen og modtageren skal formidle det vigtige.

Det kunne være en ergoterapeut som skal formidle noget viden videre til en pædagog. Ergoterapeuten arbejder alene, men kommer ud til forskellige institutioner og giver sin viden videre.


Samarbejde som løst netværk:
-       Marathon løber (ensom ulv). Træner for at nå sit eget mål (individuelt), dog kan det være godt at møde med andre undervejs, for at få flere ideer.

Det kunne her også være en ergoterapeut ‘som arbejder med en bestemt beboer eller borger hvor hun har sin arbejdsopgave eller mål for borgeren. Men hun kan ikke alene fuldfører hendes opgave tilfredsstillende uden input fra pædagogernes viden om borgerens hverdag.
Tværprofessionelt er ikke målet, men midlet til målet.


Vi har i vores gruppe skulle samarbejde meget som et hold, hvor vi har skulle bruge hinandens forskellige kompetencer. 
Vi oplevede i den første uge, at vi havde forskellige ting at byde ind med. 
Fx. Var Katrine Og Mia meget kreativ tænkende og kom hele tiden med nogle nye ideer. 
Dette kunne for Tobias og Dennis, godt blive for hurtigt og de synes ikke de kunne følge med.
Efter nogle dage inde i projektet fik vi snakket det igennem, og fandt derefter ud af hvordan vi kunne bruge vores forskellige kompetencer bedst, så alle stadig ville blive hørt. 

Sidst i projektet havde vi nogle dage hvor vi samarbejdede som overlevering. Vi valgte at vi ville nå flere ting og derfor opdelte vi opgaverne. Vi blev enige om hvad vi skulle lave, også delte vi os i mindre hold.

1 kommentar:

  1. Fint indlæg, hvor I kommer godt omkring Højholdts teori, og får uddybbet denne med eksempler.

    Vi savner dog noget sammenhæng – en mere ”glidende” tekst, om man vil – hvor der er en opbyggende indledning, en knap så opdelt forklaring af teorien, og en blødere overgang til jeres afslutning/konklusion, hvori I med fordel kunne koble jeres konklusion sammen med indledningen.

    Man kunne i en indledning passende komme ind på, hvorfor I føler, at samarbejde er en relevant grundsten i den pædagogiske praksis?

    Hvori ligger sammenhængen mellem jeres vedlagte film og jeres øvrige blogindlæg?

    Kunne man i stedet for enkeltstående eksempler ifht. teoriens anvendelse, måske lave en sammenhængende case, hvori man kommer omkring alle de forskellige samarbejdseformer?

    SvarSlet

Hvad er matematik i dagtilbuddet Vi i sport og outdoor, er blevet introduceret for matematik i dagtilbuddet, og hvordan vi kan gribe ...