NUZO-modelen
NUZO-modellen er udviklet af Vygotsky og er opdelt i 3
zoner.
Den yderste gule zone er der, hvor personen ikke kan klare den
givne opgave, og der er her risiko for frustration over manglende evne. Hvis
personen befinder sig i denne zone, så er opgavens krav ikke mulige at opnå.
Den midterste røde zone er personens nærmeste udviklingszone, og
personen kan her klare opgaven med hjælp fra en kyndig hånd.
Den inderste grønne zone er her hvor personen
mestrer opgaven, hvori denne kan løses selvstændigt og uden hjælp. Der er her
mulighed for at opbygge selvtillid, men også risiko for kedsomhed og mangel på
udvikling.
Et barn vil gerne lære at cykle.
Trin 1
Start ud med en passende cykel. Det kan enten være en løbecykel hvor barnet selv styre fremdriften eller en cykel med støttehjul på, hvor hjælper, hjælper med at skubbe cyklen. Så vil barnet få fornemmelsen af at styre cyklen.
Når barnet kan mestre at styre cyklen, kan man herefter fokuserer på at få fremdrift ved at bruge pedalerne, samt at bremse med pedalerne. Her vil det være en god ide at koble et reb på cyklen for at styre farten.
Nu kan barnet både styre, bremse og træde i pedalerne. Og man kan nu justere støttehjulene gradvist op, så barnet kan træne balance på cyklen.
Barnet har nu indlært at balancere på cyklen og man kan nu afmontere støttehjulene.
- Det vækker barnets interesse for opgaven.
- Det forenkler opgaven sådan, at barnet kan løse
den.
- Det styre og holder barnet på rette spor mod et
mål.
- Det synliggør vigtige træk i problemløsningen.
- Det kontrollerer frustration og justerer risiko.
- Det viser løsningen eller elementerne i den.
Tak fordi at i ville læse med.
Vi ønsker Jer alle en rigtig god
EfterårsferieJ
Mvh. Gruppe 5B
Sikke nogle gode indlæg i har på jeres blog! I har fortjent at holde “ferie” 😜
SvarSlet