tirsdag den 16. oktober 2018

NUZO


NUZO-modelen

 
 
Pointen med NUZO er, at personen skal udfordres for at kunne udvikle sig. En personen udvikler sig ved hjælp af din støtte på mange områder. Dette kan både være kropsligt, intellektuelt, følelsesmæssigt og socialt.

NUZO-modellen er udviklet af Vygotsky og er opdelt i 3 zoner.

Den yderste gule zone er der, hvor personen ikke kan klare den givne opgave, og der er her risiko for frustration over manglende evne. Hvis personen befinder sig i denne zone, så er opgavens krav ikke mulige at opnå.

Den midterste røde zone er personens nærmeste udviklingszone, og personen kan her klare opgaven med hjælp fra en kyndig hånd.


Den inderste grønne zone er her hvor personen mestrer opgaven, hvori denne kan løses selvstændigt og uden hjælp. Der er her mulighed for at opbygge selvtillid, men også risiko for kedsomhed og mangel på udvikling.


 

 

 
Eksempel:

Et barn vil gerne lære at cykle.

Trin 1
Start ud med en passende cykel. Det kan enten være en løbecykel hvor barnet selv styre fremdriften eller en cykel med støttehjul på, hvor hjælper, hjælper med at skubbe cyklen. Så vil barnet få fornemmelsen af at styre cyklen.

 
Trin 2
Når barnet kan mestre at styre cyklen, kan man herefter fokuserer på at få fremdrift ved at bruge pedalerne, samt at bremse med pedalerne. Her vil det være en god ide at koble et reb på cyklen for at styre farten.

 
Trin 3
Nu kan barnet både styre, bremse og træde i pedalerne. Og man kan nu justere støttehjulene gradvist op, så barnet kan træne balance på cyklen.

 
Trin 4
Barnet har nu indlært at balancere på cyklen og man kan nu afmontere støttehjulene.

 
Den proces, som den voksne udfører, ved at hjælpe barnet, kaldes en “stilladsering” Dette sikre barnet i at understøtte dens udvikling.

 
Man kan opsætte følgende seks kendetegn for et godt stillads:


  • Det vækker barnets interesse for opgaven.
  • Det forenkler opgaven sådan, at barnet kan løse den.
  • Det styre og holder barnet på rette spor mod et mål.
  • Det synliggør vigtige træk i problemløsningen.
  • Det kontrollerer frustration og justerer risiko.
  • Det viser løsningen eller elementerne i den.

 Når barnet har lært at mestre en opgave selv, kan stilladset fjernes igen. Barnet har lært noget nyt og zonen for den nærmeste udvikling har flyttet sig.

 
Tak fordi at i ville læse med.

Vi ønsker Jer alle en rigtig god EfterårsferieJ

Mvh. Gruppe 5B

1 kommentar:

  1. Sikke nogle gode indlæg i har på jeres blog! I har fortjent at holde “ferie” 😜

    SvarSlet

Hvad er matematik i dagtilbuddet Vi i sport og outdoor, er blevet introduceret for matematik i dagtilbuddet, og hvordan vi kan gribe ...