Som I kan se i videoen med ros,
så giver det blot et kortvarigt fix hvorimod ved anerkendelse, så kommer der en
ligeværdig dialog blandt begge parter. Det skal dog understreges, at ros ikke
er en dårlig ting.
Ifølge Schibbye er det ved
anerkendelse vigtigt, at lade barnet selv fortælle omkring dets forståelse af
situationen og dennes handlinger, så pædagogen ikke kommer til at være den
dominerende part. Det er vigtigt at pædagogen kommer i øjenhøjde med barnet og
sætter sig i dennes sted, da dette vil medføre at barnets selvværd vil stige og
barnet vil forstå vigtigheden af relationen med pædagogen.
Vi har i PS18B i samarbejde med –
og på kryds af de forskellige studiegrupper udarbejdet en række redskaber som
er vigtige i forbindelse med anerkendelse af en anden person.
Forståelse og indlevelse
Man prøver at forstå andre ud fra
deres forudsætninger og kan derved sætte sig ind i den andens situation.
·
Hvad betyder handlingen for personen?
·
Hvad vil han/hun med handlingen?
·
Hvordan opleves denne?
·
Hvad siger vedkommende til sig selv?
Det er ved ovenstående vigtigt,
at man lytter til det diskursive men også, at man tager højde for det
nonverbale i form af kropssprog.
Bekræftelse
Kommunikation som bekræftelse må
ikke forveksles med umiddelbar tilfredsstillelse eller enighed. Bekræftelse er
heller ikke synonym med positiv bekræftelse og ros. Gennem bekræftende
kommunikation – baseret på forståelse og lytning, oplever barnet at det har ret
til sine egne oplevelser, tanker og følelser. Igennem bekræftelse styrker man
barnets selvværd og hjælper derved også til barnets videre udvikling. Det er
vigtigt...
·
At have en undrende og nysgerrig tilgang at
forstå barnet på.
·
At støtte barnets udvikling til at blive et
autonomt individ.
·
At anerkende barnets oplevelse. Krops- og
øjenkontakt.
·
At bekræfte kan forstås som at give kræft til
den andens oplevelse.
Åbenhed
Man skal være åben og lyttende
overfor modparten og ikke tage samtalen i egne hænder, da det hurtigt virker
som en kontrollerende handling. Lad selv barnet udtrykke sine oplevelse – fx en
tegning, uden man fra starten drager en konklusion ud fra hvad vi tror vi ser.
Det er bedre man lader barnet fortælle om sine egne oplevelser, og snakker ud
fra dette anerkender man barnet.
Selvrefleksion
Jo mere selvreflekterende man er, jo
bedre bliver man til at skelne mellem egne og andres oplevelser.
Selvrefleksion handler meget om
overvejelser omkring en selv og sine handlinger. Det handler om at være i ét
med sig selv og kende sine begrænsninger for at kunne reflektere over andre
individer. Ved at sætte ord på egne følelser bliver man bedre til at være
lydhør overfor andre individer
Afgrænsethed
Pædagogen må have et afgrænset forhold
til sig selv, forstået på den måde, at han/hun må kunne skelne mellem hvilke
følelser/intentioner der er egne, og hvilke der er barnets. Et eksempel på
dette kunne være hvis, at pædagogen har det svært med følelsen af ”at være ked
af det”. Herved kan pædagogen komme til at underkende barnet ved fx at aflede,
når barnet føler sig ked af det. Pædagogen giver ikke barnet lov til at have
denne følelse, fordi han/hun ikke er afgrænset i forhold til hvilke følelser
der er egne, og hvilke der er barnets.
Videoer af hhv. ros og anerkendelse
Fint emne i har valgt, og I har redegjort rigtig godt for emnet. Rigtig god ide med videoerne.
SvarSletNår vi læser teksten, forstår vi det sådan at I mener anerkendelse og ros ikke kan bruges i samme situation. Er det hensigten?
Derfor har vi lavet disse tre refleksionsspørgsmål:
1. Hvorfor mener I anerkendelse er mere vigtig end ros?
2. Hvordan kan man bruge anerkendelse og ros på samme tid?
3. Kunne man have brugt en anden teori end Schibby?